Podobenstvo je Ježišovou odpoveďou na jeho správanie, čo je vyjadrené v Lk 15, 1-2. On je otcom, mýtnici a hriešnici sú mladším synom, farizeji a zákonníci sú starším synom. V podobenstve je možné rozpoznať tieto postavy a ich postoje. Hoci sa udomácnil názov „márnotratný syn“, v skutočnosti hlavnou postavou je otec. Podobenstvo nie je len o strate a znovunájdení mladšieho syna, lebo je tam ešte ďalší – starší syn. V staroveku nebolo vôbec zvykom, aby sa majetok rozdelil na dedičov ešte počas života majiteľa. Požiadavka mladšieho syna je teda urážkou otca, lebo znamená, že si želá otcovu smrť. Odchodom z domu navyše zanedbal povinnosť detí postarať sa o svojich rodičov podľa 4. Božieho prikázania. Ísť do ďalekej krajiny zahŕňa nielen geografické, ale aj psychologické vzdialenie – odcudzenie sa. Kŕmiť svine bolo ponížením najvyššieho stupňa, keďže podľa židovských zákonov svine sú nečisté zvieratá. Toto poníženie je ešte znásobené túžbou kŕmiť sa tým, čo žerú svine. Išlo o struky rohovníka obyčajného, ktorý sa volá aj „svätojánsky chlieb“. Syn ľutuje nie kvôli tomu, že sa nesprávne zachoval, ale preto, že sa dostal do biedy. Otcovi sluhovia sa majú lepšie, ako on. Jeho ľútosť ešte potrebuje vyzrieť. Otec prekračuje ako prvý hranicu, lebo nečaká na neho doma, ale beží mu v ústrety. Ešte skôr ako syn niečo povie, ho vybozkáva a vyobjíma, čo sú znaky lásky a odpustenia. Oblečenie šiat je prinavrátenie predchádzajúceho postavenia syna. Ešte je tu niečo dramaticky nové. Otcov prsteň patril najstaršiemu synovi. Znamená to, že mladší syn v prvorodenstve nahrádza staršieho brata, i keď tomu ostáva dedičstvo. Medzitým je starší syn na poli, tzn. ťažko pracuje na majetku otca. Obviňuje ho z hlúposti, keď prijal syna, ktorý mu všetko premárnil. Jeho vzťah k otcovi je založený na zákone, zásluhovosti a odmene. Starší syn ani raz neosloví otca „otec“ a mladšieho brata „brat“, ale vždy len „tento tvoj syn“. Prežíva psychologické odcudzenie napriek geografickej blízkosti. Môžeme byť doma a predsa byť cudzincami. Otec mu pripomína rodinné puto oslovením „syn môj“ a označením mladšieho „tento tvoj brat“. Otec už prijal mladšieho brata ako svojho syna. Zostáva však ešte na staršom synovi, aby ho prijal ako svojho brata.
Otázky na zamyslenie: 1. Usiluješ sa napodobňovať Boha v tom, že odpúšťaš a robíš všetko preto, aby si obnovil naštrbené vzťahy? 2. Boh nám neustále prinavracia dôstojnosť synov a dcér. Žiješ v tomto svete ako Boží syn/dcéra? 3. Si v službe Bohu, aby sa druhý človek otvoril pre návrat k Nemu?
Konkrétne predsavzatia: 1. Zažnite si sviecu pri Svätom písme. Nájdite si podobenstvo o márnotratnom synovi v Evanjeliu podľa Lukáša 15, 11-32. Nezabudnite začať modlitbou a to aj vlastnými slovami. Myslím, že po vzore modlitieb z predchádzajúcich dní to zvládnete. Po prečítaní podobenstva sa porozprávajte o jeho posolstve. 2. Ponúkam Vám filmové spracovanie podobenstva o márnotratnom synovi. Po jeho skončení sa porozprávajte o posolstve tohto podobenstva. 3. Ponúkam výbornú kázeň pátra Vojtěcha Kodeta na tému „Márnotratný otec“. 4. Symbolom tohto podobenstva je prsteň. Je symbolom získania pôvodnej dôstojnosti syna. Boh je náš Otec. Sme jeho deti. Skúste sa pomaly pomodliť modlitbu „Otče náš“ a uvedomiť si hĺbku slov tejto modlitby. 5. Menšie deti si môžu aj toto podobenstvo nakresliť na výkres. 6. Dnes v osobitnej modlitbe sa modlime za zblúdených synov a dcéry z našich rodín. 7. Môžete si vypočuť alebo aj zaspievať pieseň: Všetko tvoríš nové.
Obraz pastiera bol v Svätom písme veľmi častý a obľúbený. Pastierstvo bolo skromným a zároveň náročným zamestnaním. V podobenstve pastier koná neočakávane. Ponecháva nestrážených 99 oviec a ide za zblúdenou ovcou, tzn. riskuje, že príde aj o zvyšné. To je však logika tohto sveta: neohroziť zisk a so stratami sa musí počítať. Božia logika je iná. Každá ovečka je dôležitá, môže to byť ktokoľvek z nás. Všimli ste si dôležitú vec? Pastier hľadá ovcu „až kým ju nenájde“. Je to neúnavnosť dobrého Pána Boha, ktorý hľadá každého z nás, na každom z nás mu záleží. Boh sa nikdy neunaví hľadaním človeka! Lukáš zdôrazňuje starostlivosť o ovcu: „Vezme si ju na plecia.“ Náš Boh je jemný a láskavý ku každému. V závere podobenstva je vyjadrená radosť. Boh sa raduje nad každým z nás, keď sa necháme ním nájsť, keď dovolíme, aby si nás vzal na plecia.
Otázky na zamyslenie: 1. Prežívaš radosť pri odpustení a si zaň Bohu vďačný? 2. Boh je neúnavný v hľadaní. Máš neúnavnosť Boha a jeho milosrdenstvo voči druhým? 3. Usiluješ sa hľadať tých z Tvojej rodiny, ktorí sa Bohu stratili? Robíš to vytrvalo, s láskou a trpezlivosťou?
Konkrétne predsavzatia: 1. Zažnite si sviecu pri Svätom písme. Nájdite si podobenstvo o stratenej ovci v Evanjeliu podľa Lukáša 15, 4-7. Nezabudnite začať modlitbou, môže byť vlastnými slovami. Po prečítaní podobenstva sa porozprávajte o jeho posolstve. 2. Pre zdatných v angličtine ponúkam video, v ktorom je toto podobenstvo znázornené. 3. Pre deti s rodičmi ponúkam toto video. 4. Menšie deti si môžu aj toto podobenstvo nakresliť na výkres. 5. Symbolom tohto podobenstva je pastierska palica. Pripomína starostlivosť a ochranu pred nepriateľom. Skúste si spomenúť na niektoré biblické postavy, ktoré boli pastiermi – Abrahám, Mojžiš, Dávid… Porozprávajte sa o pastieroch pri narodení Ježiša Krista. Boží Syn o sebe hovorí, že je dobrý Pastier. Čím je zvláštne toto povolanie? 6. Svätý Otec a biskupi nosia pastiersku palicu – berlu. Pomodlime sa dnes za nich, aby boli našimi dobrými duchovnými pastiermi podľa vzoru Pána Ježiša. 7. Pri tomto podobenstve si môžete vypočuť alebo ešte lepšie zaspievať obľúbenú pieseň: Som tvojou ovečkou. 8. Všetci poznáme nádherný a obľúbený Ž 23: „Pán je môj pastier.“ Môžete sa ho spoločne pomodliť alebo aj zaspievať. Tu ponúkam jednu veľmi peknú gospelovú verziu.
V prípade tohto Ježišovho podobenstva skutočne platí: „Keď dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté.“ Poslucháč je postavený pred uvažovanie, prečo dvaja, ktorí robia to isté a prechádzajú tými istými skúškami, jeden je nazvaný múdrym a druhý hlúpym. V čom sa odlišuje múdrosť od hlúposti? Odpoveď je pomerne jednoduchá: V tom, na čom v živote postavíš svoj život. Hlúpy staviteľ = počúva Pánove slová, ale ich neuskutočňuje. Múdry staviteľ = počúva Pánove slová a uskutočňuje ich. Keď hovoríme o základoch budovy, hovoríme o tom, čo nevidieť, čo je očiam skryté, a predsa veľmi dôležité. Podobne je to aj v našom živote. Celé podobenstvo je umiestnené na záver Ježišovej reči na vrchu v Evanjeliu podľa Matúša 5. až 7. kapitola. Pán Ježiš nás tým chce povzbudiť, aby sa jeho náuka stala základom nášho života.
Otázky na zamyslenie: 1. V živote nestačí len niečomu veriť. Je potrebné, aby tým základom bol Kristus. Je to tak v Tvojom živote? 2. Nevplývajú na Teba lacné reči o tom, ako stačí byť dobrým človekom a nie je k tomu potrebný Boh alebo Cirkev? 3. Stavať na skale vyžaduje námahu a tvrdú prácu. Nie je Tvoj život takým gaučovým kresťanstvom, zvlášť v tejto dobe?
Konkrétne predsavzatia: 1. Zažnite si sviecu pri Svätom písme. Nájdite si podobenstvo o múdrom a hlúpom staviteľovi v Evanjeliu podľa Matúša 7, 24-27. Nezabudnite na modlitbu pred čítaním Božieho slova. Môžete to urobiť aj vlastnými slovami, alebo použiť webstránky z predchádzajúcich katechéz. Po prečítaní podobenstva sa porozprávajte o jeho posolstve. 2. Pre deti s rodičmi ponúkam toto video alebo toto video. 3. Symbolom tohto podobenstva je kameň a piesok. Sú znamením rozdielnosti prístupu. Čo znamená budovať svoj život na skale a na piesku? 4. Otcovia, skúste deťom porozprávať o základoch stavby. Ak bývate v rodinnom dome, môžete im to aj názorne ukázať. Preneste to do duchovnej a morálnej oblasti. 5. Menšie deti si môžu aj toto podobenstvo nakresliť na výkres. 6. K tomuto podobenstvu jestvuje aj známa pesnička, ktorú si môžete vypočuť alebo zaspievať: Muž múdry postavil dom na skale.
Samotnému podobenstvu predchádza rozhovor so znalcom Mojžišovho zákona. Evanjelista uvádza, že sa na Ježiša obrátil s otázkou, aby ho pokúšal. Ježiš na zlo odpovedá dobrotou, neodháňa ho. Všimnite si, že mu neodpovedá priamo, ale vtiahne ho do príbehu, aby on sám v ňom hľadal odpoveď. V našom živote viery nečakajme hneď na všetko hotové odpovede, ale našu vieru a naše svedomie aplikujme do každodenného života. Jeruzalem leží v nadmorskej výške cca 800 metrov nad morom, kým Jericho cca 300 metrov pod úrovňou mora. Znamená to, že z Jeruzalema do Jericha sa skutočne schádza – zostupuje. Dve mestá sú od seba vzdialené vzdušnou čiarou približne 25 km. V časoch Ježiša Krista to bola cesta, na ktorej pocestných neraz prepadli a obrali o peniaze a cennosti. Samaritáni neboli Židmi, ale predstavujú osobitné etnikum. Obývajú okolie starobylého mesta Sichem, dnešný Náblus. Z posvätných kníh prijímali iba prvých 5 kníh Svätého písma, tzv. Pentateuch. Za posvätné miesto nepovažovali Jeruzalem, ale vrch Garizim. Židia nimi pohŕdali a nestretávali sa s nimi. Ježiš kladie Samaritána za vzor. Pán Ježiš použil osoby kňaza a levitu preto, aby zdôraznil nový druh lásky. Nejde len o oficiálny, predpísaný prejav záujmu, ale o spontánnu a nezištnú starostlivosť. Blížnym nie je len blízky človek, ale každý, kto sa ocitol v núdzi, aj nepriateľ.
Otázky na zamyslenie: 1. Učíš sa rozvíjať teológiu lásky? 2. Snažíš sa, aby Tvoja viera nebola iba formálna a predpisová, ale vychádzala z hĺbky tvojho srdca? 3. Ako reaguješ, keď sa stretneš so zlobou zo strany druhých?
Konkrétne predsavzatia: 1. Zažnite si sviecu pri Svätom písme. Nájdite si podobenstvo o milosrdnom Samaritánovi v Evanjeliu podľa Lukáša 10, 25-37. Ak chcete modlitbu k čítaniu Božieho slova, tu je príklad modlitby pred a po skončení čítania Svätého písma. Nezabudnite na modlitbu aj vlastnými slovami. Po prečítaní podobenstva sa porozprávajte o jeho posolstve. 2. Pre zdatných v angličtine ponúkam video, v ktorom je toto podobenstvo znázornené. 3. Pre menšie deti s rodičmi ponúkam v slovenčine video. Po jeho skončení sa porozprávajte o posolstve tohto podobenstva. 4. Symbolom tohto podobenstva je víno a olej. Sú znakmi Božej starostlivosti, čistenia a hojenia rán. Nech aj naše vzťahy nie sú založené na otváraní starých rán alebo na spôsobovaní nových. Je potrebné hojiť rany vínom lásky a olejom milosrdenstva. Neodplácajme sa nikdy zlom za spôsobené zlo, ale dobrom. 5. Menšie deti si môžu aj toto podobenstvo nakresliť na výkres. 6. Môžete si vypočuť alebo aj zaspievať pieseň: Verný Boh.
František Trstenský
O desiatich pannách
Pri tomto podobenstve máme hneď aj jeho vysvetlenie, ktoré podáva samotný Pán Ježiš v Mk 4, 13-20. Štruktúra podobenstva je veľmi jednoduchá. Je tu jediná postava – rozsievač. Dôraz sa kladie na sloveso „padať“, ktoré sa opakuje pri siatí zrna – na cestu, medzi skaly, do tŕnia, do dobrej zeme. Rozsievač si splní svoju prácu, pri ktorej nerobí rozdiely. Jeho prístup je rovnaký. Dokonca „dovolí“, aby zrno padlo aj na cestu a tŕnia, ak je nejaká možnosť, že sa aj tam ujme. Boh oslovuje všetkých. Nikto nie je vylúčený. V podobenstve sa kladie dôraz na rôzne typy „prijatia“ zrna, tzn. Božieho slova. Ide o rôzne typy „poslucháčov“, akým spôsobom sa postavia voči Ježišovmu posolstvu – tí, ktorí podľahnú pokušeniam, chvíľkoví, zamestnaní svetskými starosťami, až napokon tí, ktorí ho uskutočňujú. Všimnime si, že uskutočňovať neznamená nevyhnutne podať 100% výkon. Dôležité je, aby sme sa usilovali byť dobrou pôdou, tzn. z našej strany urobiť to, čo je v našich silách. Božie slovo v nás prinesie úrodu.
Otázky na zamyslenie: 1. Dávaš vo svojom živote čas a priestor Bohu, aby sa jeho slovo v Tebe mohlo zakoreniť? 2. Formuješ svoje srdce, aby bolo dobré a šľachetné? 3. Pomáhaš druhým, aby aj v ich živote mohol pôsobiť Boh?
Konkrétne predsavzatia: 1. Zažnite si sviecu pri Svätom písme. Nájdite si podobenstvo o rozsievačovi v Evanjeliu podľa Marka 4, 3-20 a prečítajte si taktiež jeho vysvetlenie. Odporúčam na každý deň využiť Rodinnú pobožnosť Božieho slova. 2. Skúste si porovnať aj verzie podobenstva v Matúšovom evanjeliu 13, 3-23 a v Lukášovom evanjeliu Lk 8, 5-15. 3. Pre menšie deti s rodičmi ponúkam video o rozsievačovi. Po jeho skončení sa porozprávajte o posolstve tohto podobenstva. 4. Pre dospelých ponúkam homíliu ThDr. Jána Majerníka, keď sprevádza pútnikov v Svätej zemi ako aj homíliu PhDr. Mgr. Imricha Degra, PhD. 5. Symbolom tohto podobenstva je pôda a zrno. Doma môžete názorne vysvetliť, čo sa stane, keď by rastlina nemala pôdu, alebo by na ňu svietilo prudké svetlo. Teraz to preneste do duchovného života. Môže sa Boh a jeho slovo v nás uchytiť, keď nemáme čas, alebo sme spaľovaní a dusení starosťami o tento svet? 6. Menšie deti si môžu toto podobenstvo nakresliť na výkres. 7. Ponúkam Vám pieseň, ktorú si môžete vypočuť alebo aj zaspievať: Srdce chvály.